28.04.22
Helsingin ydinkeskustan vetovoima kasvaa
”Helsingin kaupungin tavoitteena on, että ydinkeskusta säilyy Suomen monipuolisimpana työpaikka-, palvelu- ja vapaa-ajan keskittymänä ja on kaikkien saavutettavissa ympäri vuoden.” Näin todetaan Helsingin kaupunkistrategiassa lokakuussa 2021.
Ydinkeskustan elinvoima on kärsinyt muita kaupunginosia enemmän poikkeusolojen seurauksista, mikä näkyy muun muassa työliikenteen ja turismin vähentymisenä. Jo ennen koronapandemiaa keskusta asiointipaikkana on ollut kilpailuasetelmassa kauppakeskusten ja verkkokaupan kanssa, mikä on johtanut etenkin muotikaupan ja asusteiden myymälöiden määrän vähenemiseen kivijalassa.
Huolimatta keskustaan kohdistuvista haasteista Cushman & Wakefieldillä todistamme voimakasta kehitystyötä ydinkeskustan uudistamiseksi niin kaupungin kuin yritystenkin toimesta. Uskomme vahvasti Helsingin keskustan vetovoimaan tulevaisuudessa alueena, jossa viihdytään, työskennellään ja kohdataan muita ihmisiä. Markkinaa piristää myös ulkomaalaisten retail-ketjujen kasvava kiinnostus keskustan toimitilatarjonnasta. Kilpailu parhaista kohteista koventuu ja uusien brändien ilmestyminen Helsingin katukuvaan myötävaikuttaa alueen houkuttelevuuteen.
Keskusta kiinnostaa ravintoloita
Ravintolat ovat säilyttäneet asemansa Helsingin keskustassa ja todistamme parhaillaan kasvua ravintolatilojen kysynnässä.
”Huomaamme markkinan selvästi virkistyneen ja luotto keskustan ravintolamarkkinaan on vahva sekä kotimaisten että Suomesta kiinnostuneiden ulkomaalaisten ravintolatoimijoiden silmissä.” Jari Jäntti, head of retail, Cushman & Wakefield
Ravintolamarkkinan kasvunäkymään vaikuttavat jo pitkään kehittyneet kuluttajatrendit, kuten elämysten tavoittelu ja ulkona syömisen kulttuuri. Cushman & Wakefieldillä kohtaamme ravintolayrittäjiä ja kartoitamme tilaratkaisuja, jotka mahdollistavat autenttisten konseptien toteuttamisen ja taloudellisen kannattavuuden. Samalla vaikutamme monipuolisen tarjontapaletin kehittämiseen ja Helsingin kaupunkistrategiaan yksi liiketila kerrallaan.
Tämän vuoden merkittävimpiin ravintolahankkeisiin ydinkeskustassa kuuluvat Helsingin päärautatieaseman ja Kluuvin kauppakeskuksen Olivia ravintolat sekä Aleksanterinkadulle avautuva Joe & The Juice.
Huomisen Helsinki
Helsingin keskustan merkitys on iso osa kaupungin identiteettiä ja tämän tarkoitusta tulee päivittää kuluttajatrendien mukaisesti. Keskusta pysyy tulevaisuudessakin tärkeänä ja monipuolisena asiointipaikkana, mutta tämän elinvoimaa lisäävät eritoten ravintola-, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelut, jotka määrätietoisesti kasvattavat osuuttaan keskustan toimitilamarkkinassa.
Samalla kun muoti- ja asusteketjujen myymälät painottuvat kauppakeskuksiin ja verkkokauppaan, niin kotimaiset ja ulkomaalaiset erikoisliikkeet tarttuvat kiinni keskustan uniikkiin liiketilatarjontaan. Keskusta tarjoaa monelle brändille ratkaisun, jossa edustavuus, saavutettavuus ja kokemusperäinen kulutuskulttuuri korostuvat.
Keskustassa on parhaillaan käynnissä useita hankkeita, jotka valmistuessaan kasvattavat keskustan merkitystä ja tämän elinvoimaa. Cushman & Wakefield rakentaa yhdessä kaupungin ja yrittäjien kanssa toimivaa, vetovoimaista Helsingin keskustaa, josta löytyy houkuttelevia myymälöitä ja palveluita moneen tarpeeseen.
Haluatko kuulla lisää Cushman & Wakefieldin roolista osana uudistuvaa Helsingin keskustaa?
Ota yhteyttä
Info@cushwake.fi / 010 836 8400